همانطورکه انگیزه استناد نویسندگان مورد توجه است، انگیزههای عدم استناد نویسنده به برخی
مقالات نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
بطور اساسی، روشی که مشابه روش انجام تحقیق نویسنده است مورد استناد قرار میگیرد، در عینحال تعدادی از استنادها، نه همه
آنها، به دلایل اقناع خواننده، وفاق و
توافق اجتماعی داده شدهاند. بطور کلی، میتوان گفت هیچکدام از انگیزههایی که تا کنون مورد بحث قرار گرفتهاند، سبب نمیشود
که نویسنده به همه مدارکی که باید استناد دهد، استناد دهد. بلکه مقالاتی مورد
استناد قرار میگیرند که برای نوشته نویسنده سودمندند نه اینکه از مقالات استناد
نشده، بهترباشند ( مک رابرتز و مک رابرتز ، 2010).
وینکلر (1987)
بیان کرد مهمترین دلیل در نادیده گرفتن یک اثر و استناد ندادن نویسنده به آن این است که اثر را به اندازهای مهم نمیداند که بتوان به آن یک
استناد ضروری داد. از دلایل حرفهای دیگر برای حذف یک استناد میتوان به این موارد
اشاره کرد : ناشناخته بودن اثر، نادیده
گرفتن عمدی یا از روی بی دقتی، ضروری ندانستن استناد، در نظر گرفتن اثر به عنوان یک
نظریه یا فرضیه شناخته شده، در دسترس نبودن اثر اصلی، قابل فهم نبودن اثر، بیاهمیت یا کم اعتبار بودن منابع مورد استفاده
و ناشناخته بودن نویسندگان مقاله (وینکلر،1987. گارفیلد ، 1989).
در مصاحبه های وایت و ونگ (1997) نیز انگیزههای دیگری
برای عدم استناد شناخته شد. بر اساس شاخصها، چهار انگیزه (تناسب موضوعی ، محتوا،
جهتگیری ، ارتباط ) هم در تصمیمهای مثبت و هم منفی(یعنی استناد و عدم استناد)،
نقش دارند. فراوانترین انگیزه برای استناد یا عدم استناد محتوا و تناسب موضوعی
است. به این معنا که نویسنده به مدارکی استناد میدهد
که با اثر او ارتباط موضوعی دارد و اگر محتوا و موضوع مقاله مورد استناد با اثر او
مرتبط نباشد به آن استناد نمی دهد.
بنابراین داوری نویسنده در مورد سهم مدرک مورد استناد، مهمترین نقش را در
تصمیم به استناد یا عدم استناد بازی میکند (بورمن و دانیل، 2008، وینکلر، 1987).
منصوریان (1390) نیز در مقاله خود دلایلی برای ارجاع
زیاد به برخی آثار و عدم استناد به برخی دیگر را بیان کرده است. بیشتر این دلایل
مانند عدم مطالعه کافی و بی اطلاعی نویسنده از وجود آثار مرتبط با موضوع تحقیق،
عدم اطلاع نویسنده از اهمیت مرور آثار پیشین برای اعتبار بخشیدن به اثر خود و عدم
اطلاع نویسنده از مصادیق سرقت علمی، از عدم اطلاع نویسندگان نشات گرفته و نویسنده
بطور غیر عمد و ناآگاهانه به برخی مدارک
استناد نمیدهد.
متن کامل در sabzfile.com یا fuka.ir
پایان نامه رابطه بین رشد مهارت های حرکتی بنیادی و شایستگی حرکتی درک شده دختران چاق و غیر چاق 10سال
استناد ,عدم ,نویسنده ,مورد ,اثر ,، ,عدم استناد ,به برخی ,نویسنده به ,و عدم ,مورد استناد
درباره این سایت